etapp 6 Eksjö- Västervik

Idag har varit en lång dag. 6.30 var jag iväg från Eksjö, jag hade 12 mil att avverka ungefär, totalt blev det 11,6 mil och 6 h cykling. Det gick ganska fort 19,6 km/h i genomsnitt. Jag cyklade nämligen på riksväg 40 med en massa bilar. Det var lite obehagligt då de susade förbi 90 km/h, men nu är jag äntligen framme. Jag är trött idag, men i morgon vänder det hemåt:) Jag har sovit lite på eftermiddagen, eftersom jag var uppe vid 5.00 så har det tagit på krafterna.

Det var lagom kul att cykla på E22, jag vet inte ens om jag fick cykla där. Så om ni har hört om någon galning som cyklade på E22 var det troligtvis jag, Det var en fil och bilarna åkte i 100 km/h, då kan jag säga att jag bara tittade rakt fram och var någonstans jag cyklade. Själva väggrenen var inte större än en meter, jag rekommenderar ingen att cykla där!!

Imorgon börjar jag min resa på ostkustleden och resan hemåt. Det skall faktiskt bli kul att cykla den leden, den känns ändå som att den kan bjuda på fin utsikt och miljö.

Tips för långcykling: - Ha neoprenskydd för skorna det blir jättekallt annars även om det är sol eftersom vinddraget går rakt igenom skorna
- Riktiga cykelskor, annars förstör man benen, tryck och dra så aktiverar man allt. Det är också viktigt att pröva skorna, annars kan ni hamna som jag, där jag vurpade när jag satt fast(det är bra att har gjort det minst en gång, så att man vet hur det känns). Dock är detta ingen garanti för även om jag är van med skorna så vurpar jag även nu, på grund av packningen då jag inte orkar hålla emot. Så jag har ett antal blåmärken lite överallt.
- om du inte tvunget ska ut själv(som jag) så är tipset att åka flera, då kan man växeldra och det blir lite lättare. Helt enkelt dela på arbetsbördan
- Skaffa dig ordentliga kartor
- Cykla helst på asfalt och cykla inte på cykelbanor där det är massor av grus(efter vintern) då är risken att däcken går, dessutom är det enormt mycket lättare att cykla på asfalt utan grus, speciellt efter några dagar, då risken är att det ömmar i baken.
- Fördel att ha pumpade däck, enormt pumpade däck. Nästan så ni tror att de spricka. Du tjänar minst ett par kilometer/h på det
- Cykeldatorn, cykel är ju en sport, då är det kul att lite koll på hur långt man cyklar
- Packa lätt, detta innebär att du cyklar i samma kläder, ja strumpor etc. också. Kanske ett par ytterligare strumpor och underkläder(beroende på hur lång tid du är ute), ta istället med dig y3 och tvätta dina kläder.
- Se till att ha vatten och mat alltid redo i väskan, som idag så kom det inte ett samhälle på 5 mil och då är det viktigt att ha reserver i väskan

Det var lite tips...hasta luego

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0