Föreläsningar- mobbning

Under resans gång skall jag ha föreläsningar på två ställen. En i Göteborg och en i Kungsäter. På föreläsningarna skall jag föreläsa om mobbning. Jag kommer att arbeta lite mer med workshops eftersom jag kommer att ha en ung publik. Jag ser det bara som en fördel då jag får möjlighet att påverka dem, redan i ung ålder. Men varför valde jag just mobbning? Mobbning är för mig något som ligger mig nära hjärtat, då jag själv har upplevt ett utanförskap. Under hela högstadiet vantrivdes jag och min räddning blev skolarbetet. På något sätt sökte jag mig ditt för det var det enda stället jag kunde få bekräftelse att jag dög som jag var i form av betyg. Jag hade dock en fördel,då jag fick möjligheten att träffa en coach som kunde hjälpa mig ur de värsta situationerna och lära mig att hantera det. Många gånger så skyller man på de andra; om man upplever ett utanförskap. Och det gjorde jag också delvis till en början. Men det visade sig också att jag hade ett speciellt sätt att bemöta människor på som gjorde att de tog avstånd. Så jag började att arbeta med det, att ständigt fundera ut; Vad tänker jag om människor när jag bemöter dem? Vilka signaler ger jag egentligen? När jag till slut lärde mig, så var det försent. De hade redan bildat en uppfattning om mig, och det var jag bunden till. Jag försökte att ta kontakt, men efter 1-2 års försök gav jag upp och började göra saker som jag tyckte. För att kunna hantera situationen. Sedan när jag kom till gymnasiet, började jag om på ny kula, då gick allt mycket lättare. Alla saker som jag hade lärt mig fungerade, och med tiden har jag verkligen insett vilket fel sätt jag hade. Jag kan delvis förstå det, och jag är glad att jag arbetade med det. För då hade jag inte nått så långt som jag har i dag. Mitt mål är att påverka ungdomarna, så att de alla en chans innan det är försent...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0