Träningsförberedelser

Som jag nämnde igår kommer detta inlägg att ägnas till mina träningsförberedelser, från augusti fram tills nu i kort version. För det hade knappast varit speciellt kul om jag hade sagt varenda träning och hur den gick. För jag har fört träningsdagbok sedan första början. Där jag skriver ner passen dag för dag och så nämner jag i loggboken hur det har varit varje vecka. Var träningen lätt eller var den inte så motiverande.

Veckorna har skiftat mellan som mest 10 pass i veckan, som minst 4 pass. Då är inte alla pass hårdträning, utan vissa lite lättare; som powerwalk på morgonen. Om jag skulle köra 10 riktigt hårda pass skulle jag helt enkelt bryta ner kroppen. En helt vanlig dag kan se ut ungefär så här:
06.00 Powerwalk
06.45 frukost
07.30 Skola 10 min cykling
09.30, mellanmål, smörgås eller nötter
12.00 Lunch
15.00 Mellanmål, 2 smörgåsar och glas mjölk
17.00 Träning 1-2  h, spinning eller styrka
20.00 Kvällsmat

Jag är också noga med att ha minst en vilodag i veckan, då jag tränar så pass mycket under de andra dagarna att jag behöver vila. Jag varierar också så jag gör varannan dag underkropp, varannan dag överkropp. Det kan se mycket ut, men jag blir trots allt starkare för vardag som går. Och så här nära inpå tränar jag cykling av något slag minst 3 gånger i veckan. Detta varvar jag med löpning och promenader. När man skall vara ut så länge så gäller det att kroppen är van vid en konstant belastning, du cyklar 10 h om dagen. Det gäller också att fylla på med vätska och mat under hela resan.

Vätska är enormt viktigt annars kan du drabbas av kramp eller uttorkning. Där kan man ha en tumregel på en mun/10:e minut. När det kommer till maten så kommer jag ungefär förbränna 700 kalorier/ timme, vilket innebär att jag nästan behöver äta hela tiden för att tillgodose det behovet. Så vad jag än gör kommer jag att bryta ner kroppen och gå ner i vikt under resan. Så under ett dygn blir det runt 11 000 kalorier. Det är fullständigt omöjligt att tillgodose när jag är på resande fot 10 h av dygnet.

Så det gäller helt enkelt att vara förberedd, jag kommer successivt lägga in mer cykelpass, för att vänja kroppen till den sortens belastning.
I morgon skriver jag om vad som motiverar mig till ett så stort projekt och vad man själv kan göra för att uppnå sina drömmar....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0